De waardering van www.welroosmedia.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 6 reviews.

Een vliegende start met Wordpress
Gratis startershandleiding voor WordpressGratis .pdf download

Page content

Wat is het verschil tussen een beeldmerk, woordmerk en een logo

Wij merken met enige regelmaat dat er onduidelijk heerst over de termen beeldmerk, woordmerk en logo. Kort gezegd zijn alle 3 de termen een grafische uiting van een bedrijfs- of productnaam of van een andere organisatie. Voor zover de overeenkomsten, in dit artikel gaan we verder in op de verschillen tussen de 3 termen.

Wat is een beeldmerk?

Het beeldmerk is vaak een grafisch uiting zoals een beeld of een icon, dat de identiteit van een bedrijf, product of organisatie uitbeeldt. Je ziet vaak dat een beeldmerk samen met een woordmerk wordt gebruikt wordt, om zo extra kracht bij te zetten. Voorbeeld van bekende beeldmerken zijn de ‘swoosh’ van Nike of de M van McDonald’s.

Waarom een beeldmerk?

  • Je hebt al zoveel naamsbekendheid met je bedrijf of product opgebouwd door gebruik van een woordmerk en beeldmerk, dat alleen een beeld al voor herkenbaarheid zorgt bij mensen.
  • Je gebruikt een uniek symbool dat uniek en herkenbaar is binnen jouw branche en waarmee je je onderscheidt van de concurrenten.

Wat is een woordmerk?

Het woordmerk bestaat, hoe kan het ook anders, uit de naam van een organisatie of product dat op een herkenbare en unieke manier is ontworpen. Het onderscheidt zich door kleine aanpassingen van een normaal lettertype wat het woordmerk meteen een uniek karakter geeft. Voorbeelden van een woordmerk zijn bijvoorbeeld Coca Cola, Philips en Google.

Waarom een woordmerk?

  • Je hebt een unieke en onderscheidende naam voor je bedrijf of product bedacht. Door alleen letters te gebruiken, accentueer je de naam wordt daar de aandacht op gevestigd.
  • Je wil jezelf al persoon profileren middels het gebruik van je eigen naam. Door het gebruik van een uniek lettertype val je op tussen de massa.

Wat is een logo?

Het logo is eigenlijk een combinatie van een beeldmerk met een woordmerk en vormen samen de visuele identiteit van een bedrijf, product of organisatie. Hier zijn legio voorbeelden van  te noemen, maar enkele bekenden zijn bijvoorbeeld het logo van Red Bull, Unilever en Microsoft.

Waarom een logo?

  • Je staat aan het begin van je carrière als eigenaar van een bedrijf en moet nog naamsbekendheid opbouwen bij het publiek.
  • Je bedrijfsnaam alleen vertelt niet het hele verhaal van jouw core business en wat je precies doet. Je voegt zo het beste van beide werelden samen tot een geheel waarbij het beeldmerk de producten, diensten of meerwaarde van je bedrijf weergeeft.  Het woordmerk kan bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid.

Wat past het beste bij jouw bedrijf?

Dat is voor elke ondernemer anders. Wel zijn er een aantal afwegingen waar je rekening mee dient te houden, zoals bijvoorbeeld: Wat voor bedrijfsnaam heb ik? Wat is de identiteit van mijn bedrijf en de kernboodschap die ik wil uitdragen? Maar ook of je al een naam hebt opgebouwd met je bedrijf of sta je nog in de startblokken? De keuze voor een beeldmerk, woordmerk of logo is er een voor een lange termijn. Denk dus eerst goed en weloverwogen na, voordat je een beslissing neemt!

 

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is het verschil tussen een beeldmerk, woordmerk en een logo

    Plaats een reactie


    *